Tuesday 20 June 2017

Pemudahcara Pelaburan Forex


Kontrak Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah Kontrak ini boleh ditakrifkan sebagai satu perjanjian untuk membeli dan menjual minyak sawit mentah (CPO) di pasaran tunai dalam suatu kuantiti yang padrão, pada tarikh masa hadapan dan tempat penghantaran yang telah ditetapkan. Ia merupakan suatu inovasi produk kewangan tempatan bagi memudahcarakan mereka yang terlibat dengan perniagaan minyak sawit mentah dalam mengurus risiko perniagaan secara lebih efisyen dan efektif terutamanya terhadap risiko perubahan harga. 3.1. Isu yang berbangkit dari sudut syara8217 Ulama Hanafi menamakan kontrak di mana kedua-dua harga dan barang diserahkan pada masa hadapan sebagai al bay8217 al mudaf, contohnya 8220Saya jual kereta ini pada sekian harga pada awal bulan depan8221, dan menganggap kontrak tersebut sebagai fasid dan oleh itu Tidak sah. 3.1.1. Bai8217 Ma8217dum Mazhab Hanafi dan Syafie telah mensyaratkan objek jual beli mesti wujud semasa berlakunya akad. Jika tidak, akad tersebut akan dianggap tidak sah. Ini adalah berdasarkan larangan Rasulullah s. a.w. Atas penjualan anak unta yang masih dalam kandungan. Namun, meroka telah memberi pengecualian kepada akad salam dan istisna8217 berdasarkan kaedah istihsan. Ibn Qayyim dan gurunya Ibn Taimiyah telah mengkaji isu pembelian sesuatu yang tidak wujud atau bai8217 ma8217dum dan menegaskan bahawa tegahan terhadapnya adalah kerana wujudnya unsur ketidakupayaan untuk menyerahkan perkara yang dijual. Walau bagaimana chatice, mereka mengharuskan jual beli barang yang tidak ada ketika kontrak, jika barang itu tetap ada pada masa hadapan pada perkiraan adat. Ini kerana tidak ada larangan yang melarang jual beli barang yang tidak ada sama ada dalam al-Quran, al-Sunnah dan kata-kata sahabat. Yang ada dalam al-Sunnah ialah larangan penjualan barang yang tidak berupaya diserahkan tidak kira sama ada ia ada atau pun tidak ada. Namun bai8217 ma8217dum yang berlaku atas perkara yang wujud dan penjual boleh mendapatkannya atau dalam bentuk yang boleh diwujudkan kemudiannya adalah sesuatu yang harus di sisi syara8217. Ini banyak berlaku dalam kontrak salam dan istisna8217. Dalam kontrak pasaran hadapan minyak sawit mentah, penyelesaian kontrak personagem secara tunai sebelum tarikh matang atau penyerahan secara fizikal ketika matang. Oleh itu yang demikian unsur-unsur gharar tidak wujud. Memahami kontrak niaga hadapan Islam BAGI memenuhi permintaan pasaran terhadap perkembangan sistem pasaran Islam, Suruhanjaya Sekuriti (SC) telah mengambil langkah-langkah positif untuk memupuk perkembangan pasaran modal Islam supaya berjalan dengan terancang dan baik. Langkah yang diambil sehingga kini boleh dibahagikan kepada beberapa fasa. Antara fasa penting langkah-langkah positif berkenaan adalah penyediaan infrastruktur yang sesuai untuk perkembangan berterusan pasaran modal Islão, pengembangan instrumen serta institusi pasaran modal Islam isu sendiri dan penekanan aspek pendidikan dan penerangan. Dalam konteks pengenalan dan pengembangan instrumen, untuk membolehkan komuniti pelabur dalam sektor pasaran modal Islam lebih berdaya maju dan berdaya saing, beberapa instrumen pengurusan dan pengurang risiko yang sofistikated diperkenalkan. Antara yang paling penting ialah kontrak niaga hadapan (contrato de futuros). Kontrak Niaga Hadapan Kontrak niaga hadapan secara umumnya merupakan suatu kontrak persetujuan oleh pihak penjual dan pihak pembeli untuk melakukan suatu urusniaga jual beli sesuatu komoditi atau instrumen kewangan pada harga yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak pada masa hadapan. Secara yang lebih lanjut, kontrak niaga hadapan merupakan perjanjian antara pembeli dan penjual dalam pertukaran jumlah tunai yang ditetapkan bagi sesuatu aset pada tarikh masa hadapan. Walaupun mempunyai ciri yang hampir sama dengan kontrak depan (contrato a termo), tidak seperti kontrak hadapan, kontrak niaga hadapan didagangkan di bursa (Bursa Derivatif Malásia) dan perjanjian adalah piawaian dengan spesifikasi kontrak menyatakan jumlah dan kualiti barang sebenar yang akan dibeli atau dijual pada harga Dan tarikh hadapan yang ditetapkan. Kontrak tidak dibuat secara persendirian tetapi secara umum supaya sesiapa sahaja boleh menyertai urus niaga tersebut. Kontrak niaga hadapan merupakan antara instrumen derivative asas. Nilainya bergantung kepada nilai aset sandaran seperti saham biasa, bon, indeks, mata wang atau komoditi, misalnya minyak kelapa sawit mentah, getah, koko dan timah. Ia sering digunakan oleh pelabur untuk mengurus risiko atau melindung nilai bagi menjaga pelaburan mereka dalam jangkaan arah pasaran niaga hadapan. Pelabur yang melabur dalam instrumen niaga hadapan berurusan dengan dunia pelaburan yang berbeza daripada saham, bon ataupun unidade amanah. Ia merupakan pasaran khusus yang persaingannya lebih pantas dan lebih tinggi risikonya. Jika membeli saham, pelabur masih boleh melihat dahulu arah aliran sahamnya, tetapi dalam niaga hadapan, pelabur perlu sentiasa mengawasi harga kerana dia boleh kerugian atau memperoleh keuntungan dalam masa singkat. Niaga hadapan dan opsyen bukan untuk pelabur amatur malah mereka yang berpengetahuan luas dalam bidang saham dan sentiasa berurus niaga turut mengalami kerugian. Setiap kontrak niaga hadapan mempunyai tarikh luput, iaitu hari terakhir dalam bulan urus niaga kontrak itu. Pada hari itu, mana-mana kedudukan niaga hadapan yang terbuka untuk urus niaga (aiitu tidak ditutup - maknanya diimbangi - oleh transaksi bertentangan) akan dipanggil bagi serahan fizikal atau penjelasan tunai. Selepas tarikh luput, kontrak niaga hadapan tidak akan wujud. Justeru, apabila peserta pasaran membeli kontrak niaga hadapan, ia memerlukan peserta pasaran berkenaan menerima serahan tersebut - atau membuat serahan sekiranya peserta pasaran terlibat menjual kontrak tersebut - kecuali kedudukan niaga hadapan tertutup. Walau bagaimanapun lazimnya pertukaran serahan tidak berlaku dan kedudukan niaga hadapan, ditutup atau dijual semula sebelum tarikh luput. Ini kerana tujuan utama dagangan niaga hadapan bukan untuk membeli atau menjual barang atau instrumen kewangan tetapi untuk mengurus risiko perubahan harga bagi melindung nilai. Dalam lain ungkapan, sambil harga pasaran barangan niaga hadapan turun naik semase tempoh kontrak, perbezaan timbul antara harga pasaran, jadi kontrak niaga hadapan menunjukkan nilai untung atau rugi. Kebanyakan peserta pasaran iaitu pelindung nilai, akan menutup kontrak dengan mengambil kedudukan bertentangan, apabila merasakan nilai kontrak telah meningkat atau jatuh mengikut kepentingan mereka. Jika peserta pasaran membeli kontrak niaga hadapan, dia akan menjualnya a um amigo. Sebaliknya, jika peserta pasaran menjual kontrak niaga hadapan, dia akan membelinya balik a um amigo e a equipe apabila harga turun. Pasaran niaga hadapan bertindak sebagai mekanisme yang mengalih risiko, membolehkan mereka yang terdedah kepada risiko mengalihkannya kepada orang lain. Dalam konteks wacana hukum muamalah pasaran modal Islamismo, secara umumnya, kontrak niaga hadapan Islamismo yang diterima pakai di Malásia masih lagi terhad. Walau bagaimanapun pihak Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti (MPS) telah meluluskan beberapa urusniaga kontrak niaga hadapan termasuk kontrak urusniaga hadapan minyak sawit mentah dan kontrak niaga hadapan minyak isirung sawit mentah. Pengenalan dan kewajaran instrumen urus niaga hadapan ini dibujo melalui proses yang disandarkan kepada hukum Syarak terhadap instrumen sedia ada secara penerimaan pendekatan realistik, pemudahcara, terpilih tetapi masih mempunyai manhaj dan metodologi kajian hukum yang tuntas. FBC mengajak org ramai menyertai perniagaan ini dengan menawakan keuntung yg lumayan mengikut pakej pilihan kita Ada 4 Pakej Yang Ditawarkan: 1. Ron 5 Modal RM1200 keuntungan dibayar setiap 20 hari RM300 25 Keuntungan 2. Ron 10 Modal RM2400 keuntungan dibayar setiap 20 hari RM600 25 Keuntungan 3. Ron 30 Modal RM7200 keuntungan dibayar setiap 20 hari RM1800 25 Keuntungan 4. Ron 50 Modal RM12000 keuntungan dibayar setiap 20 hari RM3600 30 Keuntungan Tidak Perlu Menjual Barang Tidak Perlu Menyimpan Stock Tidak Perlu Menghadiri MeetingHukum Labur amplificador Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang como danura de Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, anda perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit anda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik satu platform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plataforma de mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah no local. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Muslim, no 4039 não Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (nota de banco) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disbabkankan nilai dan fungsinya sebagai meio de troca. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleth institusi Konvalsional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue para a frente (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opções do instrumento de lain-lain yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat islam isitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islamismo yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis forward ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Painel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Auditoria Auditoria de Auditoria Organização para Instituições Islâmicas (AAOIFI). Painel de Antara penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan syarikat plataforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh platform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plataforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi e uma adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika plataforma tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang como dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal mínimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, plataforma de Syarikat de pihak forex trading ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semaa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui platform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan botão jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah viu melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mínimo modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan alavancagem yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. O uso de vários instrumentos financeiros ou capital emprestado, como margem, para aumentar o retorno potencial de um investimento. A alavancagem pode ser criada através de opções, futuros, margens e outros instrumentos financeiros. Por exemplo, diga que você tem 1.000 para investir. Esse valor poderia ser investido em 10 ações da Microsoft, mas para aumentar a alavancagem, você poderia investir os 1.000 em cinco contratos de opções. Você então controlaria 500 ações em vez de apenas 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, no 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh islamismo dari berlaku di sini, penggunaan alavancagem 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margem chamada, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIANO YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai por polisi ekonomi di dalam Islã, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islã, matawang adalah meio de troca sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh demanda e fornecimento di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islamismo sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Currency Trading Por Mufti Muhammad Taqi Usmani Publicado: 11 Zul QaDah 1424, 22 de novembro de 2007 P.) É Forex Currency Trading halal Anexei um documento detalhando os aspectos do negócio. A.) Eu entrei os papéis enviados por você. Eu sou de opinião que essas transações não são compatíveis com a Shariah. A própria condição de que você não pode receber a entrega da moeda comprada torna inadmissível. Além disso, existem outros elementos segundo o meu conhecimento que tornam este comércio ilegal na Shariah, como vendas a prazo, vendas a descoberto, etc. Isto é, além do fato de que as moedas são originalmente um meio de troca e só devem ser trocadas por Uso pessoal em diferentes países. Para torná-los uma mercadoria negociável apenas para ganhar lucro, também é contra a filosofia básica da economia islâmica. Eu, portanto, não aconselho você a entrar neste comércio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar keraii info tentang tatacara di atas juga saya perolehi diari yang terlibat. Syaa tiada masa ingressou em papel e em papel. Sekian Adicione esta página aos seus sites de social bookmarking favoritos. Mais.

No comments:

Post a Comment